FAQ

Oto lista pytań:

Jaki akumulator do corsy?
Z forum:”Używane auto!!! po czym poznać, że sprzedawca kłamie?”

Tabela indeksów nośności opon
Tabela indeksów prędkości
Felgi i opony – parametry montażowe
Parametery tarcz hamulcowych

Jaki akumulator do corsy?

Pojemność od 36Ah do 44Ah. Prąd rozruchu ok 300-400A. Dla 1.0 moze starczyc 210A, ale przewidywane są kłopoty przy -20oC.
Powyższe wartości są oczywiście wyssane z palca i wszystko zależy od tego jaki to jest silnik i ile ma elektryki na pokładzie. Np. diesel z subem potrzebuje troche więcej :).


Z forum:”Używane auto!!! po czym poznać, że sprzedawca kłamie?”

„Czy macie jakieś sposoby na sprawdzenie, czy stan techniczny używanego auta jest zgodny z tym co mówi sprzedawca? Czy prawdę mówi, że auto jest bezwypadkowe? Czy nie kłamie przy przebiegu?
Kupiłem ostatnio używaną corsę C. I okazuję się, że trochę dałem się zrobić w bambuko. Auto było uderzone (całe szczęście lekko), mimo, że sprzedawca zarzekał się, że nie było. Moje rady po dłuższej rozmowie z zaprzyjaźnionym mechanikiem (jeżli macie inne, dopiszcie):

1) po otwarciu przedniej klapy sprawdźcie, czy śruby, którymi jest przykręcona atrapa są takie same jak inne pod maską (czy nie są nowsze, błyszczące, „świeżo” przykręcane”).
2) sprawdze szpary konstrukcyjne, czy są równe?
3) myty silnik może oznaczać wycieki (ładnie wygląda, ale kto myje silnik przed sprzedaniem samochodu?)
4) z kolei jesli auto jest bardzo brudne może to oznaczać, że właściciel chce ukryć coś, inne kolory lakieru, zardapania, małe wgniecenia
5) pod tylną klapą, po otwarciu bagażnika, sprawdźcie, czy blacha przy zawiasach (nie na klapie!) nie jest lekko pogięta, czy nie była prostowana

6) czy kierownica nie jest wytarta bardziej niż wynikałoby to z przebiegu
7) ważny jest stan foteli – z tego sdamego względu
8) sprawdźcie koniecznie oznakowanie szyb, inny numer niż z roku rejestracji może oznaczać, że szyba była bita

oto co przeczytałem wcześniej na którymś z forów:

W autach z przed 04.1997 tylna klapa szczególnie przyzamku łapała korozję. Sprawdź progi od dołu czy nie pognite, spr czy śruby pod zegarami mają czarny kolor czy wydrapane przez odkrecanie śrubokrętem (podejrznei przekrecenia licznika) Spr wycieki spod auta, Włacz auto na czas zagrzania sie i spr czy działa termostat i wentylator. spr czy masz oryginalne bezpieczniki czy nie -to moze dac do myślenia że byc moze coś z elektryka było nie tak. Sprawdz oczywiście czy lampy masz oryginalne (czy po dzwonie podróby) Sprawdz czy z zatrzasków pasów nie wyszły żółte plakietki z trókjkątem (jeśli tak to napinacze pasów były wystrzelone i podejrzewać mozna ze był dzwon – jeśli tak to spr w stacji na komputerze czy poduszki sa sprawne i historie „anomalii”

Pozdrawiam i bądźcie czujni!”

„Ja zawsze sprawdzam przede wszystkim szczeliny w blachach, daty na szybach (czy są jednakowe na każdej szybie bo to, że nie zgadzają się z datą produkcji samochodu nic nie znaczy – często producent wsadza szyby z roku poprzedniego do samochodu z roku obecnego), staram się dostrzec róznice w odcieniu lakieru. Patrzę też oczywiście czy silnik nie był myty i sprawdzam czy nie ma wycieków. Potem sprawdzanie jak pracuje silnik, czy całe wyposażenie działa jak należy (ze szczególnym uwzględnieniem wspomagania kierownicy bo często pompa umiera oraz klimatyzacji bo już parę razy spotkałem się w furą niby z klimą która w rzeczywistosci wogóle niedziałała). Sprawdzenie luzów na przekładni kierowniczej też nie zaszkodzi. Dodatkowo jeśli chodzi o ewentualne dzwony sprawdzam blachę z tyłu pod boczkami w bagażniku, podłużnice czy nie są „zmięte” oraz… nity tabliczki znamionowej (może nam to powiedzieć czy pas przedni nie był wymieniany jeżeli tam znajduje się tabliczka oraz czy coś z nią nie było robione). Luzy na zawiasach drzwi mogą powiedzieć jak intensywnie samochód był użytkowany.
Jeżeli samochód ma licznik kilometrów mechaniczny należy sprawdzić, czy wszystkie cyferki są równo ustawione. Niestety jeżeli chodzi o sprawdzanie przebiegu po wytarciu kierownicy ostatni przekonałem się, że nie zawsze to działa – widziałem Corsę B która miała tak wytartą kierownicę, że byłem pewny, że ma przebieg 2x większy niż na liczniku. Okazało się jednak, że przebieg z licznika jest prawdziwy…
Oczywiście jazda próbna – bez tego nie ma sensu zastanawiać się nad samochodem. Sprawdzamy jak się prowadzi samochód i najlepiej niech ktoś jedzie za nami i powie czy nie zostawiamy 4 sladów na ulicy. Nie zaszkodzi też wydać 200zł i pojechać na płytę zmierzyć geometrię nadwozia.
Oczywiście trzeba też sprawdzić rzecz tak oczywistą jak to, czy odblaski w przednich reflektorach nie są różne (czy 1 z nich nie był wymieniany po dzwonie).
I na koniec rzecz równie ważna jak wszystko co napisałem powyżej, jesli nie ważniejsza: sprawdzenie wad prawnych samochodu na policji. Każdy posterunek policji ma obowiązek sprawdzić nam czy dany samochód nie jest poszukiwany z jakichś powodów (kradziony, zastaw, wyrok sądu itp).
Oczywiście nawet po takim sprawdzeniu może okazać się, że coś przeoczyliśmy ale przynajmniej bardzo zmniejszamy szanse nadziania się na minę a przy okazji można coś zbić z ceny (czasem dość dużo ).”

„Oczywiście kupując auto używane trzeba być bardzo ostrożnym jednak bez przesady… Wymieniona przednia szyba nie musi odrazu oznaczać dzwona. Wystarczy mały odprysk od kamienia w polu widzenia kierowcy, lub – w przypadku bocznej np. kradzież radia.
Podobnie śrubki przy zegarach mogły być wykręcane ze względu na wymiane podświetlenia tychże. Takich możliwości naprawde jest całkiem sporo, więc gólnie nie ma co dyskwalifikować kilkuletniego auta ze względu na zmienioną szybę czy lampe, szczególnie w przypadku kilkuletnich aut, z których żadko które nie ma na kacie żadnych przejść, ale i nie należy bezgranicznie ufać sprzedającemu. Jeżli mamy wątpliwości co do stanu (a z reguły jakieś tam mamy) auta proponuję po oględzinach skoczyć do dobrej stacji kontroli lub nawet ASO i pomierzyć płytę podłogową oraz parametry silnika (kompresje, spaliny itd.)
ps. jako ze nasze corsy można podzielic a te które nie biorą oleju prawie wogole oraz te w których między wymianami dolewa się kilka litrów, podczas oględzin proponuje sprawdzić czy końcówka rury wydechowej nie jest tłusta… Diagnoza na 99% poprawna ”


Tabela indeksów nośności opon

Tabela indeksów nośności opon
(max obciążenie na koło w kg)
Indeks
nośności
Nośność
w kg
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
Indeks
nośności
Nośność
w kg
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
Indeks
nośności
Nośność
w kg
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
Indeks
nośności
Nośność
w kg
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
Indeks
nośności
Nośność
w kg
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3159
149 3250
150 3350
151 3450
152 3550
153 3650
154 3750
Indeks
nośności
Nośność
w kg
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000

Tabela indeksów prędkości

Tabela indeksów prędkości
(dopuszczalna prędkość w km/godz)
indeks A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8
prędkość max w km/godz. 5 10 15 20 25 30 35 40
indeks B C D E F G J K L M
prędkość max w km/godz. 50 60 65 70 80 90 100 110 120 130
indeks N P Q R S T H V W Y
prędkość max w km/godz. 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300


Felgi i opony – parametry montażowe

Każda felga montowana w samochodzie charakteryzuje się swoistymi parametrami. Są to rozmiar, rozstaw śrub oraz ET i średnica otworu centralnego CH.
Rozmiar felgi:
6,5×16

6,5 – szerokość felgi podawana w calach
16 – zewnętrzna średnica felgi podawana w calach

Rozstaw śrub:
5×100
5 – oznacza ilość śrub mocujących felgę
100 – oznacza średnicę okręgu na której to znajduje się 5 otworów montażowych
ET (offset lub inaczej odsadzenie) felgi:
Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej – podawana w mm

ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu.
Przy zakupie felg należy zwrócić uwagę, jaki jest dopuszczalny offset felg, które chcecie Państwo zamontować w swoim pojeździe.
Offset może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola.

CH – średnica wewnętrzna otworu centralnego felgi – podawana w mm, umożliwiająca dokładne centrowanie felgi na piaście. W przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie konkretnego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu
PARAMETRY DLA CORSY:
ROZMIAR*: 5×13, 5,5×14, 6×15, ET**: 37-49 , ROZSTAW***: 4×100, CH***:56,5

*felgi montowane seryjnie.
**są to bezpieczne wartości czasem można zamontować inne, ale to zależy od szerokości felgi i opony.
Dla porównania ta sama corsa z et35 i et49
***GSi zdarzają się z wartościami 5x110x65

Tabela rozmiaru felg do rozmiaru opon
Rozmiar opony Min. szer. felgi Max. szer. felgi
145/80R13 4×13″ 5.5×13″
155/80R13 4.5×13″ 6×13″
165/70R13 4.5×13″ 6×13″
165/65R14 4.5×14″ 6×14″
175/65R14 5×14″ 6.5×14″
185/60R14 5×14″ 6.5×14″
185/55R15 5×15″ 6.5×15″
195/50R15 5.5×15″ 7×15″
195/45R15 6.5×15″ 8×15″
195/45R16 6.5×16″ 8×16″
195/40R16 6.5×16″ 8×16″
205/35R16 7×16″ 8.5×16″


Parametery tarcz hamulcowych

Corsa A/B
236×10 (tylko corsa a) niewentylowane – C12NZ, C13N, C14NZ
236×12,7 niewentylowane – C12NZ, C14NZ, C14SE, X10XE, X12SZ, X14NZ, X14SZ, X15D, X15TD, X16SZ, X17D
236×20 wentylowane – C14NZ, C14SE, C16NZ, C16SE, X12XE, X14NZ, X14XE, X16SZ, X17D, X17DTL

Corsa C

tarcze niewentylowane 1.0, 1.2 – 240x11mm
tarcze wentylowane 1.0, 1.2, diesel Y17DTL – 240x20mm
tarcze wentylowane 1.4, 1.6 (combo), 1.8, diesle (prócz Y17DTL) – 260x24mm